Lifestyle • 7 redenen waarom jij sporten niet volhoudt


10 manieren sleur hardlopen 925x367_large

Bron

Sport is een belangrijk element in ons leven. Het zorgt er niet alleen voor dat je conditie op peil blijft, je gewicht stabiel is en je sterker wordt maar ook boost het je imuunsysteem en geeft het je huid een gezonde teint. Kortom alle voordelen wegen op tegen een dagje lui bankhangen, maar waarom houden we het niet vol. In dit artikel geef ik je de 7 hoofdzakelijke redenen waarom we sporten niet volhouden en wat je er tegen kan doen.

Je doet het niet voor jezelf

Het is inderdaad zo dat je jezelf de eerste weken een schop onder de kont moet geven, dat is normaal. Het duurt ongeveer 30 dagen vooraleer men een nieuwe gewoonte heeft aangeleerd. Dat is dus een ganse maand. Maar vergeet niet dat je alleen een nieuwe gewoonte aanleert als je er echt voor de volledige 100% achter staat. Vergeet het schoonheidsideaal en ga sporten om je gezondheid of om nieuwe mensen te ontmoeten en niet omdat je maatje 0 wil en een perky butt. En als  je vanwege je gezondheid nog geen zin hebt, denk dan aan die mooie huid en glanzend haar dat je ervan krijgt 😉

Je wil te snel resultaat

Het is logisch dat je na 1 sportsessie geen 20km kan lopen aan Usain Bolt tempo of de Mont Ventoux kan beklimmen op een eenwieler. Zet je eisen dus niet te hoog want niets is zo ontmoedigend als een doel niet halen, dus wees realistisch! Zet je doelen op 5km na een maandje joggen of de stijle berg in de stad zonder af te stappen. Het is immers veel motiverender om vele kleine doelen te hebben dan één grote titel .Zo stel ik mezelf elke sportsessie in om een straat verder in te slaan of 5 extra herhalingen te doen. Zo blijf je gemotiveerd zonder je oog op het grote doel te verliezen, en wees realistisch als je rennen gaat zoals Usain ga je zeker eens een boete in de bus hebben, dat wil je toch ook niet.

synchroon_zwemmen

Bron

Het voelt niet goed

Net zoals een te strakke onderbroek is sport iets dat je dag kan verpesten. Ja je leest het goed, verpesten! Een sport moet voelen als een 2de natuur, het moet lichamelijk bij je passen als bij je karakter. Een zeer actief persoon yoga laten doen is als een sneeuwman dat een kleurtje wil, het gaat niet. Een goede tip is om je in te schrijven voor proefsessies in clubs, zo kom je met verschillende sporten in contact en hoor je ervaringen van andere mensen. Zo ontdek je het snelst welke sporten bij je passen, want het is niet dat hardlopen in de mode is dat jij het ook hoeft te doen. Verdiep je eens in de minder gekende sporten en vraag eens rond in de buurt, zo kom je het snelst tot een sport die je doet met alle plezier.

Het is te zwaar

Als kleuter leer je ook eerst stappen voordat je gaat rennen, dit geldt hetzelfde voor sporten.  Wil niet meteen te veel maar begin rustig en kalm aan. Zo voorkom je niet alleen blessures maar ook dat je de sport beu wordt. Neem deel aan beginners cursussen of vraag aan je instructeur voor een goede opstart begeleiding. Het is immers belangrijk dat je de basis grondig beheerst voor je er een stevige lap op geeft. Dan kom je niet voor onaangename verrassingen als je plots ontdekt dat het niveau te hoog gegrepen is en je daardoor de moed weer verliest.

Je bent alleen

Oké ik beken, ik ben ook al diverse malen gestopt met hardlopen en dit enkel voor één rede. Ik was alleen. Niets is zo saai als jezelf te moeten motiveren om die loopschoenen aan te trekken om dan in je eentje een rondje te hijgen. Niemand houdt ervan en het is een grote rede waarom mensen stoppen met sporten en soms is het zo erg dat zelfs de hipste playlist niet meer werkt. Maar vraag eens rond bij vrienden, kennissen, buren, familie, collega’s, noem maar op. Misschien hebben zij hetzelfde probleem en ontdek je een leuk sportmaatje. Laat je stem horen en maak een sportclubje !

pointeshoes

Bron

Je hebt plots echt geen tijd meer

Het overkomt ons allemaal, je wilt wel sporten maar toch heb je geen tijd meer ondanks dat je al een uur nutteloos op de computer zit te tokkelen. Hmmmm, verdacht. Niemand heeft zin in een work-out uur, hoe sneller het gedaan is hoe beter. Maar wist je dat je im 10min een zeer effectieve work-out kan hebben, bye bye  langdradige zweetpartijen. Als je een minuut intensieve cardio afwisselt met kracht heb je een super sportsessie gehad en geloof me, achteraf ben je uitgeteld. Je kan zelf je oefeningen kiezen en zo snel doen als je wil, als je maar je best doet. Dus weg met dat excuus dat je nooit geen tijd hebt.

Je bent te streng voor jezelf

Als kind vond je het waarschijnlijk geweldig als je een snoepje of speeltje kreeg als je braaf was. Het is bewezen dat mensen beter presteren als ze een beloning krijgen achteraf,  waarom dan ook niet na het sporten? Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je je gaat belonen met hamburgers, friet en een XL cola, maar toch is het belangrijk om jezelf iets te gunnen. Zo stop ik telkens als ik een goede work-out gedaan heb een euro in een potje en als dat vol zit doe ik er iets leuks mee. Je kan gaan shoppen, een uitstapje maken of het op je spaarrekening zetten. Dus wees aub niet te streng voor jezelf, je hebt recht op een leuk iets dus gun het jezelf ook.

 

Dit waren mijn 7 redenen waarom jij sporten niet volhoudt met alle tips om er wel in te slagen. ik ben natuurlijk super benieuwd of jullie de tips gaan toepassen om er zo weer voor de volle 100% voor te kunnen gaan.

3, 2, 1 GO GO GO !!!!!

Groetjes,
Daisy

Advertenties

Laat hier jou reactie achter

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s