IDK • Body Shaming


In het dagelijks leven is body shaming bijna een norm geworden. Tijdschriften vertellen constant hoe je het beste gewicht kan verliezen, hoe je dunner kan lijken en hoe je imperfecties weg kan werken. In videoclips worden vrouwen met curves opgehemeld terwijl ze in kleine pakjes dansen. In tv-shows worden acteurs met overgewicht vaak gebruikt om grappen over te maken. Het is de norm geworden om aspecten van ons lichaam te bekritiseren. Als we allemaal een hekel aan ons lichaam hebben schept dat een soort band. We zijn hierdoor in een vicieuze cirkel gekomen waarbij we over onszelf blijven oordelen.

Wat is body shaming?

Body shamen is het hebben van ongepaste negatieve kritiek op het uiterlijk van iemand anders of op jezelf. Het kan leiden tot discriminatie van mensen die overgewicht hebben. Maar het is niet alleen gericht op overwicht, het kan ook gaan om ondergewicht, lengte of haarkleur. Vooral in de media komt het veel voor, bekendheden die ‘te dik’ zijn, of zijn aangekomen, of die toch wel ineens veel te veel zijn afgevallen. Tegenwoordig zijn mensen steeds vaker bezig met kijken wat verkeerd is aan iemand en dat ook te vertellen zodat ze zich beter over zichzelf voelen. Om dit tegen te gaan moet er een positievere kijk komen naar verschillende lichaamstypes en stijlen. Gezond leven blijft belangrijk, maar gezond leven staat niet gelijk aan een dun, gespierd lichaam hebben. Er komt veel meer bij kijken. Dunne mensen kunnen last hebben van hyperthyreoïdie of erger, terwijl iemand met overgewicht juist last kan hebben van een verminderde stofwisseling maar ze wel keihard werken om af te vallen.

Verschillende manieren van body shamen

  • Het bekritiseren van je eigen lichaam door het te vergelijken met het lichaam van iemand anders.
  • Het bekritiseren van het uiterlijk van iemand in hun gezicht.
  • Het bekritiseren ven het uiterlijk van iemand zonder dat ze het weten.

 

Wat is de oorzaak van body shaming?

Als we verdrietig, verveeld of geïntimideerd zijn, zijn we vaak gehijgd om deze mensen te beoordelen op basis van hun uiterlijk. Vooral jong volwassenen en kinderen maken hier vaak gebruikt van. Het zorgt er voor dat we ons niet kwetsbaar op hoeven stellen. Een verminderd zelfvertrouwen is de grootste reden om anderen op het uiterlijk aan te vallen, zodat het eigen zelfvertrouwen niet wordt aangetast. Natuurlijk is het menselijk om een mening te hebben, maar andere mensen daar mee kwetsen is geen oplossing.

Vaak doen we ook aan body shaming zonder ons daar bewust van te zijn. Door opmerkingen te maken als: ‘je zou er zo mooi uit zien als je een paar kilo’s kwijt was’ of door een mening te geven over de hoeveelheid die een persoon eet ben je hier onbewust mee bezig. Terwijl de persoon waar tegen je het hebt zich hier door aangesproken kan voelen.

Wat kunnen gevolgen zijn van body shaming?

Wanneer er vaak negatieve dingen worden gezegd over het lichaam van iemand, kan diegene zich gaan schamen voor zijn lichaam. Dit kan leiden tot een laag gevoel van eigenwaarde, stemmingsstoornissen, afzondering en zelfbeschadiging.
Mensen die last hebben van body shaming willen vaak niet in de buurt zijn van andere mensen. Mensen proberen de pijn die ze voelen te verminderen door bijvoorbeeld alcohol te gaan drinken of hun eetgedrag negatief te veranderen.

Wat kun je er zelf tegen doen?

Een belangrijke stap is om te laten merken hoe je je echt voelt, zonder kritiek op iemand ander te hebben. Mensen vinden het moeilijk om kritiek op iemand te hebben zonder gebruik te maken van body shaming, omdat dit bijna een automatische reactie is geworden.
Probeer mensen te vinden die positief zijn over hun lichaam of er neutraal over zijn. Wanneer je tijd met deze mensen doorbrengt kan het helpen om jezelf en anderen ook positiever te zien. Confronteer de mensen die doen aan body shaming. Als je door hebt dat je het zelf doet, wordt het ook makkelijker om het bij andere mensen te herkennen. Praat met ze en probeer ze er van te overtijgen dat het schadelijk kan zijn.
Probeer positieve kanten van jouw lichaam te zien maar ook van de lichamen van anderen. Probeer zowel fysieke als niet-fysieke kanten te ontdekken waar je iedere dag weer trots op kan zijn.

Wat kun je doen als anderen body shamen?

Ten eerste is het belangrijk om er niet aan mee te zoen. Zorg er daarbij wel voor dat je jezelf niet neerhaalt om iemand anders beter te laten voelen. Probeer daarna een ander onderwerp aan te snijden. Erken daarnaast dat mensen bezig zijn met body shaming. Je kan vragen waarom de andere persoon die opmerking maakte, en zeg dat je je er niet prettig bij voelt.

Als je merkt dat mensen in je omgeving bezig zijn met body shaming zorg er voor dat dat geen invloed heeft op je zelfverzekerdheid. Probeer je van deze mensen en opmerkingen af te sluiten. En doe dingen die je beter laten voelen. Probeer je niet te focussen op de negatieve mensen die dingen zeggen, maar probeer er voor te zorgen dat je positiever wordt. Probeer doelen te bereiken, je gezonder en blijer te voelen. Het is belangrijk dat je zelf blij bent met je lichaam, dat je het goed verzorgt en dat je inziet dat het mooi is.

 

Groetjes,
Daisy

Bron

Advertenties

Een gedachte over “IDK • Body Shaming

Laat hier jou reactie achter

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s