IDK : mooi door zalm


images-7

Zalm is erg gezond door zijn hoge gehalte aan omega 3-vetten en vitaminen. Helaas is niet álle zalm gezond. Beter gezegd: de meeste zalm die in de supermarkt ligt, kan schadelijk zijn voor onze gezondheid. Weet voor welke zalm je moet kiezen om wél te kunnen profiteren van de vele gezondheidsvoordelen!

SOORTEN ZALM

In de supermarkt vinden we voornamelijk gekweekte zalm. Daarnaast kun je er wilde zalm en biologische zalm vinden. Maar wat is nu het verschil tussen deze soorten zalm?

Het verschil tussen gekweekte zalm en wilde zalm

Wilde zalmen hebben toegang een groot scala aan voedsel. Ze eten voornamelijk garnalen en planktonkreeftjes. Daar krijgen ze hun roze kleur door. Gekweekte zalmen krijgen niet de voeding die wilde zalmen krijgen. Zij krijgen namelijk vooral vis te eten. Er zit weinig variëteit in hun dieet. Het ‘vlees’ van gekweekte zalmen (onze vis) bevat hierdoor minder voedingsstoffen en is bleker van kleur. Omdat de consument geen ‘bleke’ zalm wil, krijgen deze zalmen kleurstoffen toegediend. Daarnaast worden er medicijnen (waaronder antibiotica) en groeihormonen aan hun voeding toegevoegd. Deze kunnen allemaal erg schadelijk zijn voor onze gezondheid.

Biologische zalm

Biologische zalm is óók gekweekte zalm. Het verschil zit ‘m in het feit dat er in de biologische kwekerijen geen gebruik wordt gemaakt van hormonen en medicijnen en dat de zalmen meer ruimte hebben om te zwemmen. Maar in het wild wordt de kwaliteit van het water niet regelmatig gecontroleerd, zoals dit bij biologisch gekweekte zalm wel het geval is. 

Mijn advies: Koop in ieder geval geen gekweekte zalm! Maar wat moet je dan kiezen? Wild of bio? Qua voedingsstoffen zullen ze ongeveer dezelfde hoeveelheden bevatten. Ikzelf geef de voorkeur aan wilde zalm, omdat ik, wanneer ik een dierlijk product eet, wil dat de dieren zo natuurlijk mogelijk geleefd hebben. Maar de gezondheid en het welzijn van biologische zalm wordt regelmatig gecontroleerd en is daardoor meer gewaarborgd dan die van wilde zalm. Het ligt dus vooral aan je eigen voorkeur.

In welke vorm kun je zalm het beste eten?

Verkies gebakken zalm over gerookte zalm en rauwe zalm over gebakken zalm. Oftewel: Hoe korter het bereidingsproces, hoe meer voedingsstoffen er bewaard blijven. (Kies je er toch voor om niet-biologisch gekweekte zalm te eten? Eet deze dan nooit rauw!)

images-6

7 GEZONDHEIDSVOORDELEN VAN ZALM

Nu je weet welke zalm beter is, wil je natuurlijk weten waaróm het dan zo gezond is! Qua gezondheidsvoordelen staat zalm voornamelijk bekend om zijn hoge gehalte aan omega 3-vetzuren, maar daarnaast bevat het ook een hoog gehalte aan vitamine D, vitamine B12, Selenium en proteïnen die allemaal hun eigen krachtige gezondheidsvoordelen hebben.

1. Ontstekingsremmend

omega 3-vetzuren, vitamine D en Selenium, die te vinden zijn in zalm, voorkomen chronische ontstekingen. Het helpt voornamelijk gewrichten gezond te houden.

2. Cognitieve functie

Hersenen bestaan voor een groot deel uit vet. Het is belangrijk om door de inname van goede vetten de hersenen gezond te houden. Zalm is een belangrijke bron van omega 3-vetzuren, die zorgen voor minder risico’s op hersen-gerelateerde problemen.

3. Preventie van kanker

Vitamine D en omega 3-vetzuren spelen een cruciale rol in de risicovermindering van verschillende soorten kankers, zoals borstkanker, prostaatkanker en darmkanker. Daarnaast zorgt een regelmatige inname van omega 3-vetzuren voor verminderd risico op bloedcel-gerelateerde kankers.

4. Gezondheid van de ogen

Het is misschien bekend dat visolie het zicht verbetert. Het helpt tevens de oogproblemen die met veroudering te maken hebben, te voorkomen.

images-5

5. Hart- en bloedvaten

Het eten van zalm vermindert het risico op verschillende hartaandoeningen, zoals hartaanvallen, beroertes, hart-ritmestoornissen en een hoge bloeddruk.

6. Spieren

Zalm bevat proteïnen die ervoor zorgen dat je spieren en spierweefsels gezond blijven.

7. Huid en haar

De omega 3-vetzuren in zalm zorgen ervoor dat je huidcellen vocht blokkeren, wat ervoor zorgt dat collageen beter geproduceerd kan worden en de elasticiteit van de huid bevorderd wordt. Hierdoor ziet je huid er jonger uit. Het haar wordt gevoed door de hoofdhuid. Als de huid van binnenuit gevoed is met goede vetten, zal het haar beter groeien, mooi glanzen en haaruitval zal verminderen.

 

 

Groetjes,
Daisy

Bron

Advertenties
Geplaatst in: IDK

Een gedachte over “IDK : mooi door zalm

Laat hier jou reactie achter

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s